In oktober 2023 staat de tweede editie van de Veldhovense Schooldag van de duurzaamheid op de planning. Zoals de meesten van jullie inmiddels wel weten, volgen basisschoolleerlingen tijdens deze dag allerlei workshops met het thema duurzaamheid. We proberen zoveel mogelijk lokaal aanbod aan de workshops toe te voegen. Ook dit jaar werken we samen met lokale ondernemers uit Veldhoven.
Met gepaste trots delen wij met jullie dat er een heleboel lokale ondernemers zijn die dit jaar (weer) wat willen betekenen tijdens de Schooldag van de duurzaamheid. Hieronder delen wij graag de motivatie van twee ‘nieuwe’ ondernemers voor dit project: Bureau Sociaal Raadslieden en Stichting Rechterhanden!
Annemarie Soetens – Coördinator Bureau Sociaal Raadslieden Veldhoven:
“Onze organisatie haakt jaarlijks in maart al aan bij de Week van het Geld, een initiatief van het platform Wijzer in Geldzaken. Onder het motto ‘jong geleerd is oud gedaan’ wil het platform kinderen en jongeren voorbereiden op financiële redzaamheid in de toekomst. In 2023 gaat BSR graag voor het eerst ook een steen bijdragen aan de Veldhovense Schooldag van de duurzaamheid. Vanuit het thema ‘Goed met Geld’, een van de zeven Junior Global Goals, gaan we het gesprek aan met kinderen en jongeren over geldzaken. Elke stap in de ontwikkeling van -financiële- zelfredzaamheid is waardevol. Een gastles of workshop op scholen is daarbij niet alleen leerzaam, maar vooral leuk om te doen.”
Jolanda Helversteijn – Initiatiefneemster stichting Rechter Handen:
“Wij doen als stichting Rechter Handen mee aan de Veldhovense Schooldag van de duurzaamheid, omdat wij het belangrijk vinden om bewustwording te creëren voor een duurzame toekomst. Wij begeleiden jongeren (vanaf 15 jaar) door middel van talentontwikkeling. Dit doen wij bijvoorbeeld door het maken van nieuwe producten van oude kleding en het hergebruiken van afgeschreven materialen. Onze kernwoorden zijn dan ook: duurzaamheid, zelfontplooiing, aandacht en verbinding. Door mee te doen aan de Veldhovense Schooldag van de duurzaamheid, hopen wij ook een jongere generatie bewust te maken voor een duurzame toekomst: voor een duurzaam milieu, maar ook een duurzame verbinding met zichzelf en anderen. De kinderen en jongeren van nu zijn immers de volwassenen van de toekomst.”